Inspirerend onderwijs

Welk onderwijsmoment heeft jou echt geïnspireerd? Dat vroegen we aan de leden van de klankbordgroep tijdens de bijeenkomst op 9 mei 2017. Het was opvallend hoeveel onderwijsmomenten in herinnering kwamen waarbij het ging om het ‘echt’ zien van de mens.

Waarbij je opeens het gevoel hebt van ‘in de schoenen van de ander te staan’ en daarmee een nieuw perspectief ervaart.

Een arts die tijdens een college zijn persoonlijke verhaal vertelt over hoe hij geraakt wordt door het leed en het verdriet van de patiënt. Het verdriet van de mens aan de andere kant van zijn bureau. De studente die daardoor ruimte ervaart voor haar eigen emoties in patiëntencontact.

Een studente die als opdracht krijgt om een gesprek te voeren van anderhalf uur met een patiënt. Ze mag maar één vraag stellen; Wilt u mij vertellen over u leven? Ze luistert en ziet de hele mens.

Inspirerend zijn blijkbaar die momenten waarop onderwijs ‘echt’ wordt. Wanneer het over echte mensen gaat. Over de andere mens, maar ook juist over jezelf, over dat waarin je de ander herkent als een mens met zijn eigen beleving en verhaal. Als onderwijs je aanraakt, raakt en deel wordt van wie jij bent als mens in contact met de andere mens. Inspirerend.

 

Judith Westen